Zazwyczaj 4 lub 5. Dokładna liczba podana jest przy każdym kamperze w opisie sporządzonym przez wypożyczalnię.
Oczywiście! Podczas jazdy dzieci muszą podróżować w foteliku, zapięte pasami.
Tak. Wszystkie nowoczesne kampery są wyposażone w kuchnię, łazienkę, prysznic, zlew, gniazdka elektryczne itp.
Wypożyczalnie oferują standardowo lub jako dodatkowe wyposażenie: pościel, stoły, krzesła, nawigację, bagażnik na rowery, naczynia kuchenne, leżaki, grill, zestaw mebli turystycznych. Dokładny opis wyposażenia znajduje się przy każdym kamperze.
Większość wypożyczalni ustala je dla klientów, którzy oddali kamper w złym stanie (np. z bardzo brudną szybą lub nieopróżnioną toaletą). Ich wysokość znajduje się w umowie najmu kampera. Opłaty dodatkowe nigdy nie są pobierane od klientów, którzy oddali czysty kamper.
Tak, wypożyczalnie wymagają kaucji. Jest ona oddawana tuż po zdaniu kampera.
Tak. Dokładne informacje znajdują się w ofercie poszczególnych kamperów.
Część wypożyczalni zastrzega, aby nie była ona wyższa niż 120 km/h.
Tak. Wypożyczalnie wymagają kaucji zwrotnej jako zabezpieczenia na wypadek ewentualnych uszkodzeń pojazdu. Jest to standardowa procedura. Należy pamiętać, że kaucja podlega zwrotowi.
Za ubezpieczenie kampera odpowiada wypożyczalnia, która wykupuje polisy OC i AC.
Tak. Wymaga to specjalnych klatek lub szelek dla zwierzątek. Są one potrzebne tylko podczas jazdy kamperem.
W ogromnej większości przypadków wystarcza prawo jazdy kategorii B. W opisie każdego kampera podana jest masa całkowita pojazdu. Jeśli wynosi nie więcej niż 3,5 tony, do prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B.
Tak. Zanim odbierzesz kamper z wypożyczalni, przejdziesz szkolenie trwające około pół godziny. Instruktor omówi kwestie takie jak: prąd, woda, klimatyzacja. Pokaże poszczególne urządzenia.
Przed odbiorem kampera z wypożyczalnią ustala się numer alarmowy, na który można zadzwonić o dowolnej porze. Wypożyczalnia poinstruuje, co należy zrobić.
Wszelkie incydenty należy zgłaszać bezzwłocznie, w razie wątpliwości dopytywać. Postepowanie w sytuacjach awaryjnych jest elementem szkolenia.
Tak. W każdym kamperze znajduje się łazienka, zawierająca toaletę, umywalkę i prysznic. Kuchnia posiada co najmniej dwa palniki, zlew, lodówkę i zamrażalkę.
Niektóre modele kamperów mają również piekarnik. W kuchni można przyrządzić posiłki dla całej rodziny.
W większości modeli znajdują się kamery cofania, ale nie jest to zasadą. Może się zdarzyć, że kamper nie będzie jej posiadał.
W takim wypadku warto skorzystać z pomocy innej osoby podczas parkowania.
Szczegółowe informacje znajdują się w opisie poszczególnych kamperów. Dodatkowe wątpliwości warto omówić z wypożyczalnią. Zazwyczaj w kamperach są: kubki, talerze, garnki, inne akcesoria do gotowania i jedzenia oraz podstawowe akcesoria do sprzątania np. worki na śmiecie lub płyn do mycia naczyń.
Większość wypożyczalni nie zapewnia pościeli. Turyści zabierają własną.
Najwygodniejsze będą śpiwory i poduszki.
Meble turystyczne i grill nie są standardowym wyposażeniem kampera, ale zazwyczaj można je otrzymać w wypożyczalni. Część wypożyczalni udostępnia je gratis, inne pobierają drobną opłatę dodatkową.
Niekoniecznie. Niektóre wypożyczalnie oddają kampery tylko kierowcom powyżej 21 lat. Zdarzają się luksusowe kampery, które są wypożyczane wyłącznie kierowcom, którzy ukończyli 25 lat. Takie zapisy w regulaminie wypożyczalni wynikają z faktu, że
kampery są bardzo kosztowne, a wypożyczalnie obawiają się oddawać pojazdy warte setki tysięcy złotych bardzo młodym i niedoświadczonym kierowcom.
Nie ma takiej możliwości. Wypożyczalnia chce znać dane klienta, a podpisanie umowy zapobiega ewentualnym nieporozumieniom i leży w interesie obu stron. Oczywiście treść umowy jest dostępna dla klienta wcześniej, żeby mógł się z nią spokojnie zapoznać.
Godziny odebrania i zwrotu kampera zostaną ustalone z wypożyczalnią. Trzeba je traktować bardzo poważnie, ponieważ na kamper czekają inne osoby. Absolutnie nie mają one charakteru „orientacyjnego”, tylko wiążący.
Jeśli spóźnienie jest niewielkie i liczone w minutach, należy skontaktować się z wypożyczalnią i omówić sytuację. Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy kamper zostanie znacznie przetrzymany, np. o dzień lub wiele godzin. W takim wypadku wypożyczalnia może nie zwrócić kaucji, o ile ma taki zapis w umowie. Trzeba pamiętać, że na pojazd czekają inne osoby, które również chcą wyjechać na wakacje.
Kaucja nie zależy od liczby podróżujących. Najczęściej wynosi 5000 zł. Istnieją pojazdy (zazwyczaj ekskluzywne kampery), które wymagają wyższej kaucji, np. w wysokości 6000 zł. Kaucja jest pobierana na wypadek ewentualnych szkód i
zwracana wypożyczającemu. Można znaleźć też kampervany z niższą kaucją, wynoszącą 3000 lub 4000 zł.
Tak, oczywiście. Typowy zapis w umowie brzmi: „Przy przekazaniu kampera osoba rezerwująca wpłaci wynajmującemu opłatę gwarancyjną, zwaną dalej »kaucją« w wysokości 5000 zł oraz wyraża zgodę, aby kaucja została zaliczona przez wynajmującego na poczet ewentualnych kar, szkód, kosztów napraw lub strat poniesionych w kamperze przez wynajmującego, jak również pokrycia udziału własnego przy ubezpieczeniowej likwidacji szkód. W przypadku należytego wykonania umowy – kaucja w pełnej kwocie zostanie zwrócona rezerwującemu lub osobie przez niego upoważnionej”.
Nie. Najczęściej kaucję płaci się w dniu odbioru kampera. Nieliczne wypożyczalnie proszą o wpłatę kwoty na konto kilka dni przed odbiorem pojazdu. W praktyce oznacza to, że jeśli rezerwujemy kamper ze znacznym wyprzedzeniem (na przykład zimą na wakacje), nie musimy płacić kaucji od razu, tylko w późniejszym terminie.
Zazwyczaj wypożyczalnie zwracają kaucję kilka dni później, ponieważ muszą dokładnie sprawdzić pojazd i upewnić się, czy nie doszło do szkód, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Kampery dostępne są w wersjach od dwuosobowych do nawet siedmioosobowych. Liczba miejsc zależy od modelu i układu wnętrza. W opisie pojazdu zawsze podana jest maksymalna liczba osób. Pamiętaj, że liczba miejsc do spania może różnić się od liczby miejsc do jazdy.
Ważne, by każdy miał wygodne miejsce do spania i podróżowania. Jeśli wybieracie się na wyprawę w 4 osoby, musicie wybrać kamper, który ma minimum 4 miejsca do jazdy i minimum 4 miejsca do spania. Jeśli chcecie więcej miejsca, wybierajcie modele dla jednej osoby więcej.
Nie każdy. Tylko modele odpowiednio dostosowane (np. z izolacją termiczną i ogrzewaniem) nadają się do zimowych podróży. Przy opisie każdego kampera znajduję się informacja, czy dany model to wersja zimowa.
Kampervan to mniejszy pojazd kempingowy zwykle bardziej kompaktowy i łatwiejszy w prowadzeniu. Kampervany zwykle są oparta na dostawczaku i najczęściej przeznaczone dla dwóch osób. Kamper natomiast to ogólna nazwa dla wszystkich typów pojazdów turystycznych, w tym większych, bardziej przestronnych modeli. Kampery mają zwykle więcej miejsca, lepsze wyposażenie i więcej udogodnień. Mogą zabrać nawet do siedmiu osób.
Kamper typu alkowa ma charakterystyczne wysunięcie nad kabiną kierowcy, wyglądające jak daszek. Znajduje się w nim duże łóżko. Kampery typu alkowa są zazwyczaj wyższe i bardziej przestronne. Często wybierają je rodziny z dziećmi.
Aby zdiagnozować, czy kamper jest integrą, czy półintegrą, popatrz na niego z boku. Jak się mają do siebie kabina kierowcy i część mieszkalna? W kamperze typu integra tworzą jedną, wspólną przestrzeń. Taki kamper został zaprojektowany jako całość.
Półintegra ma oddzielną kabinę kierowcy (często oryginalną z auta dostawczego) i dobudowaną część mieszkalną.
Nie. To obowiązek rodziców. Rodzice są również odpowiedzialni za dobór odpowiedniego fotelika (dostosowanego do wieku i wagi dziecka) oraz jego prawidłowy montaż (przodem lub tyłem do kierunku jazdy).
Każdy kamper wyposażony w łóżka piętrowe posiada specjalne uchwyty w suficie i siatkę zabezpieczającą. Prawidłowo zamocowana siatka skutecznie zapobiega upadkowi dziecka z łóżka. Siatki są wyjątkowo wytrzymałe i spełniają normy bezpieczeństwa.
Pojemność bagażnika różni się w zależności od modelu kampera. Wybierając pojazd, warto zwrócić na to szczególną uwagę. Jeśli planujemy przewozić wózek dziecięcy oraz inne akcesoria (np. rowerek czy hulajnogę), najlepiej zdecydować się na kamper z dużym bagażnikiem, który pomieści wszystkie niezbędne przedmioty.
Zazwyczaj tak, ale są wyjątki. W opisie każdego kampera znajduje się informacja, czy wypożyczalnia wyraża na to zgodę. Jeśli pojazd został oznaczony jako "przyjazny zwierzętom", można zabrać swojego pupila.
Zwierzęta należy przewozić wyłącznie w odpowiednio zabezpieczonym transporterze (przypiętym pasami do siedzenia) lub w specjalnej klatce (w przypadku dużych psów). Podczas jazdy zwierzę nie może poruszać się swobodnie po kabinie, ponieważ podczas hamowania może doznać obrażeń.
Nie jest to zalecane, ponieważ sierść może zatkać odpływ. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wykąpanie pieska na zewnątrz, np. w specjalnych punktach na kempingach.
W takiej sytuacji wypożyczalnia pokryje koszty naprawy z pobranej kaucji. Całkowitą odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez zwierzę ponosi jego właściciel. Warto zabrać koc lub narzutę do zabezpieczenia mebli przed sierścią i pazurkami
Kamperem można nocować na dziko lub na kempingach. Kempingi są płatne, a miejsca na nich należy zarezerwować z wyprzedzeniem. Nocowanie na dziko jest dozwolone w niektórych krajach, na przykład w Polsce, ale istnieją kraje, które kategorycznie tego zabraniają. Początkującym turystom zaleca się jechać na kemping.
Tak, oczywiście. Wielu turystów podróżuje do Chorwacji i Skandynawii, to najpopularniejsze kierunki. Kraje, do których nie wolno jechać wypożyczonym kamperem są podane w umowie z wypożyczalnią. Zazwyczaj są to państwa, do których polskie MSZ odradza podróżowanie z uwagi na bezpieczeństwo.
Tak. Wynajętym kamperem można przepłynąć przez morze. Wielu turystów podróżuje w ten sposób do Skandynawii.
W miejsca, które mogą spowodować uszkodzenie pojazdu. Trzeba uważnie patrzeć na znaki, bardzie obserwować niskie mosty i wiadukty. Wysokość niektórych może być mniejsza niż dwa metry. W takim wypadku uderzymy dachem, co najprawdopodobniej będzie jednoznaczne ze szkodą całkowitą. Najbezpieczniej jest wybierać drogi, po których poruszają się ciężarówki.