To informacje dla tych wszystkich, którzy po raz pierwszy zasiądą za kierownicą wynajętego kampera. I od razu podpowiemy – tak, prowadzenie kampera różni się od tego, do czego przyzwyczailiście się podczas jazdy samochodem osobowym, mimo, że do jego prowadzenia wystarczy tylko prawo jazdy kat. B.
Od razu też uspokajamy – prowadzenie kampera „nie przerośnie” doświadczonego kierowcy samochodu osobowego, nawet jeśli nigdy nie siedział za kierownicą busa czy auta dostawczego. Spokojnie, dacie radę.
Najważniejsza jest praktyka
To wie każdy kierowca, który prowadzi od wielu lat samochody. Z pewnością w wypożyczalni kamperów, na placu manewrowym, przejdziecie odpowiednie szkolenie z prowadzenia kampera. Jednak, jeśli jest to Wasz „pierwszy raz” w caravaningu, nie ruszajcie od razu w trasę. Znajdźcie pusty i duży parking lub plac. Tam poćwiczcie manewrowanie wynajętym pojazdem. Szczególnie zwróćcie uwagę na parkowanie bokiem i tyłem. Wyczujcie swój nowy pojazd. Sprawdźcie, jak reaguje na kierownicę, hamulec. Oceńcie i przyzwyczajcie się do jego wysokości, długości i szerokości. To pomoże Wam nabrać pewności za kierownicą kampera na trasie czy na ulicach miast.
Dzięki temu przekonacie się, że prowadzenie tego pojazdu nie jest tak trudne, jak się z początku wydaje. Kamper ma nawet sporo zalet nad autem osobowym. Przede wszystkim za kierownicą tego pojazdu siedzicie wyżej niż w samochodzie osobowym, a więc widzicie więcej na trasie i podczas jazdy w mieście.
Jedź spokojnie wynajętym kamperem
W końcu czas na wyjazd wynajętym kamperem w trasę. Przede wszystkim jedź spokojnie. Kamper to nie auto wyścigowe, ponadto jesteście na urlopie – a częścią naszego wypoczynku jest również jazda tym świetnym i doskonale wyposażonym pojazdem. Nie wyprzedzaj na trasie, jeśli to nie jest konieczne. Uważaj też na hamowanie, pamiętając, że kamper potrzebuje większej drogi hamowania niż auto osobowe. W końcu to pojazd ważący często prawie 3,5 tony. Rozsądek na drodze więc jest wskazany. Na drogach staraj się nie „siedzieć” na zderzaku innego kierowcy, zachowaj odpowiednią odległość. Obserwuj też, co dzieje się za kamperem, zwłaszcza jeśli chcesz zmienić pas jazdy.
Trzeba też uważać na wszystkie mosty i wiadukty na drodze. Pamiętaj, że kamper może mieć nawet 3 metry wysokości. Oceń więc czy na pewno zmieścisz się pod zbliżającą się przeszkodą. Warto to uwzględnić planując naszą trasę. Jeśli nie jesteś pewien czy zmieścisz się pod mostem, wiaduktem, linią energetyczną czy inną wiszącą przeszkodą, nie ryzykuj – znajdź inną drogę.
Uważaj także podczas manewrów skrętu, zwłaszcza na ulicach miasta – dobrze obserwuj w czasie takiego manewru również tył pojazdu. Pamiętaj, że prowadzisz długi i szeroki pojazd, nie wszędzie więc się zmieścisz. Unikaj więc wąskiej, ciasnej zabudowy miast. Lepiej zostawić kampera na dużym parkingu i przejść się spacerem, niż „na siłę” wciskać się w centra miast dużym samochodem.
Uważaj na zmęczenie podczas prowadzenia kampera
Kamper jest samochodem wygodnym i dobrze się go prowadzi praktycznie w każdych warunkach. Jednak na dalekiej trasie nie forsuj się. Jeśli czujesz zmęczenie, znajdź bezpieczne miejsce parkingowe i zatrzymaj się na odpoczynek, nawet na drzemkę. W końcu w kamperze masz łóżka, gdzie możesz spokojnie odpocząć i aneks kuchenny, więc możesz też zaparzyć sobie pobudzającą kawę.
Pamiętajmy, że wiele wypadków czy kolizji drogowych ma swoją przyczynę właśnie w zmęczeniu kierowców długą jazdą, którym często nawet zdarza się zasnąć za kierownicą.
Uważaj na parkingu podczas parkowania wynajętego kampera
Dojechaliśmy do naszego pola campingowego czy parkingu w miejscu, które chcemy zwiedzić. Teraz najważniejszy manewr – zaparkowanie naszego pojazdu. Starajmy się znaleźć dość dużo miejsca na spokojne i bezpieczne zaparkowanie kampera.
Pamiętajmy, że manewrujemy pojazdem długim i szerokim, zachowajmy więc przy tym maksymalną ostrożność. Parkując, miejmy na uwadze, że będziemy musieli później wyjechać z tego parkingu – zaplanujmy to od razu, aby później nie było z tym problemu. Jeśli to możliwe, parkujmy oczywiście tyłem, pamiętając jednak, że właśnie z tyłu pojazdu możemy mieć umieszczone np. rowery.
Niezbędnik
- Aleksandrów Kujawski (kuj)(1)
- Bemowo (maz)(1)
- Borki Małe (opo)(1)
- Budzyń (wie)(1)
- Bydgoszcz (kuj)(5)
- Gdańsk (pom)(2)
- Gdynia (pom)(5)
- Grudziądz (kuj)(1)
- Głuchołazy (opo)(1)
- Jelenia Góra (dol)(1)
- Kaputy (maz)(1)
- Karolina (maz)(1)
- Konstantynów Łódzki (łód)(1)
- Legnica (dol)(3)
- Lubawa (war)(1)
- Lubin (dol)(1)
- Lębork (pom)(4)
- Marki (maz)(1)
- Mokry Dwór (pom)(20)
- Mościska (maz)(4)
- Nieciszów (dol)(1)
- Orle (pom)(2)
- Piaseczno (maz)(4)
- Poznań (wie)(2)
- Proszowice (mał)(7)
- Przemyśl (pod)(3)
- Radomsko (łód)(2)
- Rzeszów (pod)(1)
- Siedlec (mał)(1)
- Siemianowice Śląskie (ślą)(1)
- Skawina (mał)(2)
- Stąporków (świ)(1)
- Szczecin (zac)(1)
- Słupno (maz)(2)
- Tczew (pom)(6)
- Warszawa (maz)(11)
- Warszawa (kuj)(1)
- Wrocław (dol)(1)
- Zamość (lub)(1)
- Łódź (łód)(3)
- Żukowo (pom)(1)
- Żyrardów (maz)(1)
- 788 titanium ultimate (1)
- a464 (1)
- challenger 264 - start (1)
- challenger 328 (1)
- evo 5 (1)
- evo 66 plus (1)
- evo 69 plus (1)
- evo sound (1)
- evo sound lift (1)
- ford challenger 264 graphite premium (1)
- grand california 600 (2)
- horon low profile 98 xt (1)
- horon overcab 79 m (1)
- i730 lc lift (1)
- integra line 720 eb (1)
- just 90 low profile t 7052 eb (1)
- kronos 265 tl (1)
- kronos 295 m (3)
- kronos low profile 265 tl (2)
- low profile 627ga titanium premium (1)
- low profile 720 titanium premium (1)
- magis low profile 84 xt 2022 (1)
- tessoro 442 nk (1)
- r560 4x4 (1)
- roller team kronos 279m (1)
- s514 sport line (1)
- sport 323 (1)
- sport 346 (1)
- sport 346 nk (1)
- sport 363 (2)
- t463 (1)
- tessoro 442 (1)
- tessoro 463 (2)
- tessoro 497 (1)
- zefiro low profile 266 tl (1)
- zefiro low profile 282 tl (1)
- zefiro low profile 284 tl (1)