Warto poznać przed podróżą

Jak wygląda prowadzenie kampera?

To informacje dla tych wszystkich, którzy po raz pierwszy zasiądą za kierownicą wynajętego kampera. I od razu odpowiemy – tak, prowadzenie kampera różni się od tego, do czego przyzwyczailiście się podczas jazdy samochodem osobowym, mimo, że do jego prowadzenia wystarczy tylko prawo jazdy kat. B.

Od razu też warto zaznaczyć – prowadzenie kampera „nie przerośnie” doświadczonego kierowcy, nawet jeśli nigdy nie siedział za kierownicą busa czy auta dostawczego. Spokojnie, dacie radę.

Najważniejsza jest praktyka

To wie każdy kierowca, który prowadzi od wielu lat samochody. Z pewnością w wypożyczalni kamperów, na placu manewrowym, przejdziecie dość krótkie szkolenie z prowadzenia kampera. Jednak, jeśli jest to Wasz „pierwszy raz” w caravaningu, nie ruszajcie od razu w trasę. Znajdźcie pusty i duży parking lub plac i poćwiczcie manewrowanie wynajętym pojazdem. Szczególnie zwróćcie uwagę na parkowanie bokiem i tyłem. Wyczujcie swój nowy pojazd. Sprawdźcie, jak reaguje na kierownicę, hamulec. Oceńcie i przyzwyczajcie się do jego wysokości, długości i szerokości. To pomoże Wam zbudować pewność za kierownicą kampera na trasie czy na ulicach miast.

Zauważysz, że prowadzenie tego pojazdu nie jest tak trudne, jak się z początku wydaje. Przede wszystkim za kierownicą siedzisz wyżej niż w samochodzie osobowym, a więc widzisz więcej.

Jedź spokojnie

Czas na wyjazd w trasę. Przede wszystkim jedź spokojnie. Kamper to nie auto wyścigowe, ponadto jesteście na urlopie – a częścią naszego wypoczynku jest również jazda tym świetnym i doskonale wyposażonym pojazdem. Nie wyprzedzaj więc na trasie, jeśli to nie jest konieczne. Uważaj też na hamowanie, pamiętając, że kamper potrzebuje większej drogi hamowania niż auto osobowe. W końcu to pojazd ważący często lekko ponad 3,5 tony! Rozsądek na drodze więc jest wskazany. Na drogach staraj się nie „siedzieć” na zderzaku innego kierowcy, zachowaj odpowiedni dystans. Obserwuj też, co dzieje się za kamperem, zwłaszcza jeśli chcesz zmienić pas jazdy.

Trzeba też uważać na wszystkie mosty i wiadukty na drodze. Pamiętaj, że kamper może mieć nawet 3 metry wysokości. Oceń więc czy na pewno zmieścisz się pod zbliżającą się przeszkodą. Warto to uwzględnić planując naszą trasę. Jeśli nie jesteś pewien czy zmieścisz się pod mostem, wiaduktem, linią energetyczną czy inną wiszącą przeszkodą, nie ryzykuj – znajdź alternatywną trasę.

Uważaj także podczas manewrów skrętu, zwłaszcza na ulicach miasta – dobrze obserwuj w czasie takiego manewru również tył pojazdu. Pamiętaj, że prowadzisz długi i szeroki pojazd, nie wszędzie więc się zmieścisz. Unikaj więc wąskiej, ciasnej zabudowy miast. Lepiej zostawić kampera na dużym parkingu i przejść się spacerem niż „na siłę” wciskać się w centra miast dużym samochodem.

Uważaj na zmęczenie

Kamper jest samochodem wygodnym i dobrze się go prowadzi. Jednak na dalekiej trasie nie forsuj się. Jeśli czujesz zmęczenie, znajdź bezpieczne miejsce parkingowe i zatrzymaj się na odpoczynek, nawet na drzemkę. W końcu w kamperze masz łóżka, gdzie możesz spokojnie odpocząć i aneks kuchenny, więc możesz też zaparzyć sobie świeżą kawę.

W końcu wiele wypadków czy kolizji drogowych ma swoją przyczynę właśnie w zmęczeniu kierowców długą jazdą, którym często nawet zdarza się zasnąć za kierownicą.

Uważaj na parkingu

Dojechaliśmy do naszego pola campingowego czy parkingu w miejscu, które chcemy zwiedzić. Teraz najważniejszy manewr – zaparkowanie naszego pojazdu. Starajmy się znaleźć dość dużo miejsca na spokojne i bezpieczne zaparkowanie kampera.

Pamiętajmy, że manewrujemy pojazdem długim i szerokim, zachowajmy więc przy tym maksymalną ostrożność. Parkując, pamiętajmy też, że będziemy musieli później wyjechać – zaplanujmy to od razu, aby później nie było z tym problemu. Jeśli to możliwe, parkujmy oczywiście tyłem, pamiętając, że właśnie z tyłu pojazdu mogą być umieszczone np. rowery.